bird's-eye photography of city near trees
29 stycznia 2024

Inżynieria wymagań - część 2.

Dziś o wymaganiach ciut więcej.


Inżynieria wymagań to kluczowy obszar projektowania systemów, skupiający się na zrozumieniu i spełnianiu potrzeb interesariuszy. Definicja wymagań obejmuje zarówno postrzegane potrzeby, jak i zdolności, które system powinien posiadać. Warto podkreślić, że wymagania biznesowe koncentrują się na konkretnych celach organizacji, różniąc się od życzeń czy preferencji.

Klasyfikacja wymagań obejmuje różne poziomy i typy, zaczynając od wymagań biznesowych, poprzez wymagania systemowe, aż po wymagania interesariuszy. Wymagania biznesowe skupiają się na osiąganiu celów organizacji, podczas gdy wymagania interesariuszy wyrażają pragnienia i potrzeby z perspektywy różnych uczestników projektu. Wymagania systemowe/dziedzinowe, określają cechy i ograniczenia wynikające z charakterystyki dziedziny zastosowania systemu. To istotne, zwłaszcza w branżach regulowanych, gdzie przepisy prawnie narzucają konkretne wymagania.

IREB rozróżnia trzy typy wymagań dziedzinowych:

  • wymagania funkcjonalne - dotyczą tego, co system ma robić, jakie będą jego funkcje,
  • wymagania jakościowe niefunkcjonalne) - określają pożądane cechy systemu,
  • ograniczenia - wskazują granice tego, co będzie implementowane.

W inżynierii wymagań kluczowym elementem jest przekazywanie informacji od interesariuszy do zespołu tworzącego oprogramowanie. Aby to osiągnąć, konieczne jest wykorzystanie odpowiedniego kodu, czyli zrozumiałego dla obu stron. Mam tu na myśli język naturalny, którym się posługujemy. Język powinien być dla każdej ze stron znany, np. język polski. Stosowanie słowników i formalnych języków, takich jak UML, pomaga uniknąć nieporozumień i zapewnia klarowność w opisie problemu.

Ostatecznie, sukces w definiowaniu wymagań zależy nie tylko od umiejętności technicznych, ale także od zdolności do skutecznej komunikacji, co wymaga uwzględnienia różnorodności interesariuszy oraz wykorzystania odpowiednich narzędzi i technik komunikacyjnych.

Autor: Monika Kidyba

Strona zrobiona w WebWave.